В най-общ план, темите по които говорим и даваме информация на учениците, са следните:
1. Стереотип, предрасъдък – какво представляват тези понятия, кога и как се сблъскваме с тях, как да ги разпознаем и как да им противодействаме. Геноцид – кратка историческа справка.
2. Дискриминация – расова, етническа, религиозна, полова, сексуална, възрастова и дискриминация по неравностойно положение (деца от домове и хора със специфични потребности – незрящи, глухонеми и т.н.) Какво представлява дискриминацията, видовете и проявите. Правата на човека.
3. Асимилация, сегрегация, интеграция – уточняване на понятията, разлики и прилики между тях.
4. Сексизъм, феминизъм, расизъм, национализъм – понятия и примери.
След уточняване на горните понятия, сме се спрели на следните теми:
1. Наркотици – запознаване с проблема, видове наркотици и последствията от използването им. Как и защо да се предпазим от наркотичните зависимости. Ценността на личността и вяра в индивидуалния потенциал. Мотивация за преодоляване на изпадането в зависимост.
2. Алкохол и други зависимости. Алкохолизъм – как се случва, какво представлява и последствията. Зависимост от цигари. Хранителни разстройства. Анорексия и булимия – какво представляват, как се случват, как да ги разпознаем и как да се предпазим от тях. Живеене “по модел”.
3. Световни религии – Монотеистични и политеистични религии. Кратка справка относно възникването, развитието, свещенните книги и идеологията на иудаизма, християнството, исляма, индуизма, будизма. Християнството – католици, протестанти, източно православни. Секти и опасности.
4. Секс. Предпазни средства, ранно забременяване, отговорност. СПИН. Хомосексуалност – причини, прояви, отношение към хората с различна сексуалност. Обсъждане на отношението към смяна на пола и браковете между хора от един пол.
5. Субкултури – местни. Скинари, хейтъри, емо-културата. Различни музикални субкултури (пънкари, хипари, металисти, поп-фолк фенове, растафари, рапъри, рейвъри ). Силата на социалните групи. Игрите на смъртта (различни приобщаващи ритуали, гонките в София).
6. Екология. Как да живеем по-екологично. Личната отговорност като част от глобалната. Какво може да прави всеки от нас, за да бъде част от еко-културата.
7. Позитивното мислене. Подсъзнание. Силата на прошката. Агресия и автоагресия. Разрешаване на конфликти.
Часовете се провеждат чрез презентация, която включва текст и различни графични изображения (снимки и рисунки). В презентациите има и клипчета на ООН, Юнеско и правителствени и неправителствени организации, по посочените теми - т.нар. “социални реклами”. За част от уроците ще се използват кратки откъси от документални или игрални филми, с цел онагледяване на преподавания материал. Учениците ще получат и библиография към курса (списък от книги, сайтове и филми).
Целта ни е, да покажем на учениците различни гледни точки по популярни проблеми и теми, като по този начин насочим вниманието им към алтернативите. Също така искаме да провокираме и дискусии по посочените теми, тъй като знаем, че по повечето от тези теми, те често говорят помежду си и много рядко с родителите си. Част от темите са табу и информацията с която разполагат учениците по тях е повърхностна и/или едностранчива. Нямаме намерение да даваме или подсказваме “идеални решения” по посочените проблеми. Ние самите знаем, че такива не съществуват. Всяко решение може да се намери само в конкретият контекст и нашето желание е да насочим вниманието им именно в тази посока.
Най-общо казано, в рамките на тези часове, запознаваме учениците с “Другия”. Другия по пол, по възраст, по етнос, по раса, по религия, по социално положение (децата в домовете). Хората в неравностойно положение (незрящи, нечуващи, инвалиди). Културно различният друг, които може да е далечен (и във времето и в пространството), а може и да е близък (роми и българо-мохамедани в България). Целта ни е да им покажем огромното разнообразие на културни практики, защото вярваме, че колкото повече човек знае, толкова по-толерантен би могъл да бъде.Във всички уроци и по всички теми даваме примери от различни култури (във времето и в пространството). Това допълнително обогатява знанията на учениците по география, история, литература, психология и философия.
Вярваме, че обучението в основни хуманни принципи и изграждането на култура на взимане на решения е важно. Настоящите ученици са бъдещите родители и те ще дават пример за граждански позиции на следващото поколение. Освен това, те са и бъдещото активно работещо поколение и ще взимат решения, на базата на изградените си ценности. Предвид глобализацията и факта, че България вече официално е част от Европа, вярваме че на тях им предстоят срещи и контакти с представители на различни култури и в тази връзка е ценно да имат базови познания за междукултурните различия и зачитането на Другия.
Преди да стартираме проекта, направихме едно анкетно проучване, което прила.
Основно за проекта е намерението ни, тези часове да се водят от студенти в НБУ, а не от учители. Вярваме, че малката възрастова разлика (между студенти и ученици), ще спомогне допълнително за по-открити дискусии и по-свободно обсъждане на позиции и мнения.
Проектът се изработва от студентите на принципа на доброволния труд и това е причината поради коята не сме търсили и не търсим финансиране.
Вярваме че дискутираните теми и проблеми ще спомогнат за намаляване на агресията в училищата, както и че ще дадат базови познания по социално значими теми.
ПОЗИЦИЯ относно Дупнишката БСП и Първан ...
Относно идеята за обединяване на блогъри...